FAQ

Vanliga frågor och svar

Allmänna frågor


  • Finns det förhinder för att använda Cambridge?

    Alla kan använda våra måltidsersättningar och även banta med Cambridge. Din Coach hjälper dig välja just den metod som passar din situation och ryms i din kalender.

  • Kan jag köpa endast era måltidsersättningar?

    Du kan köpa våra måltidsersättningar utan coachning alltid då du vill använda vår fullvärdiga kostprodut som snabblunch, efter träning, till mellanmål osv. Om du vill att din vikt ska gå ned, behöver du hela viktprogrammet med måltiderna, lärdomen och stödet. Det är denna helhet som ger dig reslutat. Garanterat. Alla program som fungerar har något som leder dig till insikt. Det kräver i sin tur att man inom programmet har en stor mängd kunskap om det specialområde som bantning tillhör. All denna kunskap är tillgänglig för dig då du väljer Cambridge. Du behöver bara ha viljan och satsa tid och energi på samarbetet med din Coach.

  • Kommer de bortbantade kilona tillbaka snabbt om man bantat snabbt?

    En snabb bantning (mer än 0,5 kg i veckan) orsakar inte en snabbare viktökning än en långsam bantning. Hela poängen med Cambridge Stegprogram är att du ska hinna lära dig göra bra matval medan din vikt minskar och du har din Coach som stöd. Denna lärdom hjälper dig hålla din vikt resten av livet. Du får tydliga anvisningar om vad, när och hur stora mängder du ska äta. Du får tips om hur du gör bättre val generellt sett. Om du gillar din nya, smalare kropp och friskare liv mer än det du hade tidigare, kommer du troligtvis att vilja behålla det du nått. Vikten ökar inte av sig själv. Det krävs alltid upprepade gånger av överätande. 

  • Orsakar bantning sparlåga?

    Enligt forskning går ämnesomsättningen ned en aning under bantning, men den återställs snabbt igen redan från Steg 2. Denna så kallade sparlåga är maximalt 250 kcal per dygn, så den förhindrar inte din viktnedgång. Du kan heller inte ”söndra din ämnesomsättning”, även om du är på sparlåga. Helt naturligt kommer du att behöva mindre kalorier när du blir mindre. Det innebär att du inte kan äta samma mängd som tidigare utan att gå upp i vikt.

  • Vad kostar det att banta med Cambridge?

    Produkterna du äter under en vecka kostar ca 69-85 euro beroende på om du äter tre eller fyra måltidsersättningar per dag. Förutom produkterna köper du också en personifierad coachning, vars pris varierar mellan 15-40 euro helt på basen av hur länge coachningen varar. På Cambridge har vi inga medlems- eller månadspriser. Du betalar bara för det du får och är med så länge du själv vill.

  • Varför sägs det att man bara ska minska 0,5 kilo i veckan?

    Denna rekommendation baserar sig på antagandet att en människa som bantar med vanlig mat får i sig alla näringsämnen då hen äter så mycket mat att vikten minskar endast ett halvt kilo i veckan. Om viktminskningen med vanlig mat går snabbare än så, är det möjligt att man inte får i sig tillräckligt mycket näringsämnen (vitaminer, mineraler, proteiner och essentiella fetter). När du bantar med Cambridge är situationen en helt annan. Du äter speciella näringsprodukter som innehåller allt det du behöver få i dig varje dag. Måltidsersättningar är i själva verket ett effektivt sätt att höja på intaget näringsämnen. Produkten får enligt lagstiftningen för VLCD-produkter innehålla maximalt 800 kcal i en dagsdos. Därför är det helt naturligt och också väntat att din vikt minskar mycket mer än ett halvt kilo i veckan på ett hälsosamt och effektivt sätt.

  • Är det någon skillnad på var i kroppen min övervikt sitter?

    Jo, absolut är det skillnad. Det fett som sitter runt midjan är farligare än det fett som sitter på rumpan och låren. Enligt forskning löper de som har midjefett 2-3 gånger större risk att insjukna i hjärtinfarkt och diabetes jämfört med personer som är normalviktiga. Midjefett belastar de inre organen och förorsakar som värst fettlever. Fett i underkroppen eller armarna är inte lika farligt för hälsan, då det fett som samlas här sitter mest under huden.

Biverkningar & medicinska frågor


  • Kan Cambridge orsaka håravfall?

    Ca 30 % av bantarna upplever att håret blir tunnare alltid då de bantar, oberoende av metoden. Dessa människor har troligen tappat hår även under graviditeten eller amningen. Håravfallet beror inte på Cambridge i sig utan på bantningen generellt. Det är viktigt att veta att håret alltid växer tillbaka om det har lossnat pga bantning, amning eller stress. Många upplever också att håret är tjockare än innan sen när det gått en tid efter bantningen.

  • Kan diabetiker använda Cambridge?

    Om du har diabetes typ 1 kan du inte banta på Steg 1, men nog på de övre stegen. Om du har diabetes typ 1, bör du dock konsultera din läkare eller diabetesskötare innan du börjar banta med Cambridge. Även om du har diabetes typ 2, bör du konsultera din läkare. Vilken VLCD som helst har enligt överviktsforskarna väldigt bra effekt på blodvärdena, precis som vilken bantning som helst.

  • Kan man bli friskare om man bantar?

    Övervikt har alltid en negativ effekt på hälsan. En överviktig person löper dubbelt så stor risk att insjukna i högt blodtryck och andra överviktsrelaterade hälsoproblem. Det orsakar bl. a högt blodtryck. Högt blodtryck försvårar hjärtats pumparbete och kan vara allvarligt om du inte får det behandlat. Har du högt blodtryck ökar risken för framför allt stroke men även för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, njursjukdom, demens och försämrad blodcirkulation i benen. Bantar du ca 5-10 % av din vikt, får du redan en rejäl hälsoeffekt. 

  • Vad kan man göra om man får förstoppning?

    Ca tre av tio upplever förstoppning under Steg 1. Det är ovanligt att man har förstoppning på de övre stegen. Det bästa sättet att undvika förstoppning är att dricka jämnt fördelat under dagen. Det andra sättet är att promenera dagligen, gärna under lunchpausen. Det tredje sättet är att äta fibrer. Hjälper inte dessa, kan du använda milda, receptfria laxativer kortare stunder.

  • Är bantning farligt för hälsan?

    Övervikt är en stor hälsofara i sig. Många forskare anser att det inte ens finns friska överviktiga. Är man inte sjuk redan är det bara en tidsfråga innan man får någon eller flera av de överviktsreleterade sjukdomarna. De vanligaste av dessa är: diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryckt, kroniska smärtor i rörelseapparaten och depression. Bantar man 5-10 % av vikten, får man märkbara effekter på de tidigare nämna hälsoriskerna. Bantning är inte farligt för hälsan, tvärtom är det en investering i din hälsa. Cambridge Viktprogram är ett smart val. Även om du skulle banta bara på Steg 1, som är så kallad VLCD, är det bra för din hälsa. I själva verket är VLCD den enda metoden till behandling av övervikt som finns med i God medicinsk praxis, som ger vårdrekommendationer. (Dessa sidor hittar du här. Tyvärr är väldigt lite av infon översatt till svenska.)

  • Är det farligt att pendla med vikten?

    Enligt forskning är inte viktpendling i sig farligt för hälsan. Övervikt är. Rädslan att misslyckas ska inte förhindra dig att försöka minska i vikt. Bantnig är inte farligt. Naturligtvis är det bättre om du inte låter din vikt gå upp och ned tiotals kilon.

Motion & träning


  • Tappar jag mina muskler om jag bantar?

    Lätt motion skyddar dina muskler både under bantning och annars. Du behöver inte vara rädd att du ska tappa dina muskler när du bantar med Cambridge. Cirka 41 % av energin i våra produkter kommer från protein och dessutom kommer du inte att banta på Steg 1 hela tiden. Direkt från Steg 2 kommer du att äta tilläggsprotein från mat och dessutom får du ca 50 gram protein från måltidsersättningarna. I jämförelse kan vi här nämna fetmaoperationer, där metoden påverkar hur mycket muskler du kommer att tappa. I Finland används gastric bypass mest av dessa operationer. Då var ca 21.2–36.3 % av den totala viktnedgången från muskelmassan. Tyvärr saknas uppgifter om hur bra du behåller muskelmassan på Cambridge.

  • Ökar motion fettförbränningen?

    Motion ökar förbrukningen av kalorier även i vila. Den som rör på sig regelbundet har en högre förbrukning av kalorier både i rörelse som i vila än den som är inaktiv. Motion skyddar musklerna och ger de flesta en känsla av välbefinnande. I början av bantningen räcker det att du promenerar och får på så sätt både frisk luft och stimulus för både kroppen och själ. Motion är till för att du ska få bättre kapacitet. Motion är inte ett sätt att minska vikten. Det gör du så effektivt redan på Cambridge, så du behöver inte försöka förbruka kalorier med motion.